Man skulle kunna säga att ett reklamtält i princip fungerar som en reklamskylt som uppmanar möjliga kunder, affärspartners och besökare att det specifika företaget som reklamtältet avser finns på plats. Det således ett mycket fördelaktigt sätt att locka besökare genom åsynen av denna lite ”annorlunda” fristående annons. En annan stor fördel med reklamtälten är det faktum att de kan anpassas till det meddelande som en person eller ett företag försöker att skicka till andra. Eftersom dessa tält normalt används vid sociala evenemang, affärsmöten och montrar har de blivit ett populärt sätt att marknadsföra sig på ett effektivt och prisvärt sätt.
Reklamtälten är mycket lättmonterade.
PR tält kallas ibland också pop-up tält de är lätta att ställa in och i vissa fall monterar företaget dessa själva. När tältet är lämpligt upprätt kan företag använda dem på olika sätt. De flesta reklamtält är öppna i mitten vilket möjliggör för maskiner eller annan utrustning att visas bekvämt för händelsen. Marknadsundersökningar har visat att när individer är bekväma de är mer benägna att stanna längre, vilket hela målet är för reklamtälten att dra kunder och behålla dem där. Profiltält används vanligen vid sammanträden, swap meets, parkeringsplats försäljning och alla andra användningsformer där ett företag kan behöva annonsera utomhus.
Använd företagets logga och färger på ditt tält!
Eftersom det är oftast mer än ett PR-tält på dessa evenemang är det viktigt för företaget att välja klokt gällande utformning och färg på tältet. Att ha ett färgglatt tält med någon typ logotyp eller symbol, som kunderna kan känna igen, kommer att höja medvetenheten. Målet är att kunder eller besökare ska känna igen företaget eller vad det handlar om innan de når tältet. Detta hjälper till att dra människor och ger dem en bra idé innan de kommer fram till tältet, effektivisering för dem som är intresserade av produkten eller tjänsten, för att företagen ska spara tid.