Twitter slopar sin kända begränsning

Twitteranvändare kan numera uttrycka sig med mångt fler ord än vad som tidigare varit möjligt. Det sociala nätverket har förhöjt ordtaket med en fördubbling. Företaget hoppas nu på fler nöjda användare, men samtidigt kapas mycket av det som varit Twitters signum.

När Twitter lanserades 2006 var det noterbart att man var en tjänst för mikrobloggande. Användarna hade en begränsning i antal ord som innebar att inlägg med mer än 140 ord inte kunde publiceras. På den tiden fanns inga smartphones och tanken var att inlägg skulle kunna publiceras genom vanliga textmeddelanden på sms. När vi nu har Twitter som en app i telefonen kan denna begränsning tyckas vara omotiverad. Samtidigt har det blivit något av Twitter signum, och kanske har det också stått för en del av framgången. Identiteten som tjänst för mikrobloggande har format innehållet och påverkat användarmönster på många sätt genom åren.

Många grupper tilltalas av att kunna göra snabba uttalanden och lägga kommentarer på aktuella händelser. Twitter är som gjort för detta, med utformandet av gemensamma flöden och kanaler baserade på intresseområden och samtalsämnen. Ett exempel på en grupp som dragits till detta koncept är politiker. I Sverige såväl som i USA har politiker använt Twitter för att nå ut till väljare och interagera med dem. USA:s president Donald Trump är särskilt känd för sina inte alltför okontroversiella uttalanden på sitt twitterkonto. Konceptet med mikrobloggande har också lagt grunden för en ny typ av skriftlig kommunikation. Framförallt bland unga har det blivit populärt att ”twittra” fyndiga, humoristiska och gärna sarkastiska inlägg där signumet är att få mycket sagt på få ord.

Därför är Twitters beslut att höja ordtaket en stor förändring. En fördubbling av antalet tillåtna ord, från 140 till 280, innebär helt nya användningsområden för användarna. Men samtidigt rör det vid själva kärnan av Twitters identitet. Det sociala nätverket blir inte längre forum bara för mikrobloggande utan också för mediumbloggande, vilket kommer att forma användares framtida mönster. Beslutet har tagits efter att några utvalda användare har fått testa det nya konceptet, och testerna har enligt Twitter gett goda resultat.

Orsakerna till förändringen

Företaget motiverar sitt beslut av att inlägg med fler tecken har en tendens att vinna mer framgång bland nätverkets användare. En användares framgång mäts på Twitter genom kontots följare och responsen på inläggen. Andra användare responderar på inlägg genom retweets och likes. Genom att ha samlat in uppgifter om antalet respondenter och följare tillsammans med uppgifter om antalet ord i inläggen har alltså Twitter tagit beslutet att höja ordtaket för samtliga användare.

Ett annat motiv är att man har noterat att hela 9% av de inlägg som postas på det sociala nätverket når upp till maxgränsen. Många väljer därför att posta flera relaterade inlägg för att till exempel kunna uttrycka hela sin åsikt i en fråga. Självklart är det något som skapar onödig frustration bland användare, och i längden kanske skäl nya användare från att börja använda Twitter för sina syften.

Twitters ordtak har varit begränsande och stundtals kanske också avstötande. Men samtidigt har det varit en begränsning som format en egen identitet och gjort nätverket konkurrenskraftigt mot andra sociala medier. Frågan är om Twitter nu står inför en identitetskris eller om företaget går stärkta ut med fler nöjda användare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *