Twitter lyckas inte behålla sina användare

företaget in en rad åtgärder som man hoppas ska vända utvecklingen.

Twitter är ett av världens största företag med en omsättning på 2,529 dollar. Företaget grundades 2006 och slog sig snabbt in bland regerande sociala medier. Sedan dess har man sett en stadig tillväxt. Den grundläggande idén med Twitter är mikrobloggande; något som kommit att kallas ”att twittra”. Det rör sig om korta inlägg som ofta innefattar humor eller sarkasm och kommenterar aktuella händelser. Till skillnad från Facebook som byggt sitt nätverk kring idén att hålla kontakt med familj och vänner, är Twitter mer fokuserat runt idén att dela åsikter och skapa debatt. Det är ett koncept som snabbt tilltalade kändisar och politiker som på det sättet värvade många användare till nätverket.

Twitter var mycket tidiga med att snappa upp idén med hashtags (#) för att märka ämnen och inlägg. Genom åren har det sociala nätverket utmärkt sig för att vara centrum för debatter och kampanjer. Några av de kanske mest framträdande händelserna har varit den arabiska våren, Trumps valkampanj och nu senast #metoo där Twitter har haft en framträdande roll som kanal.

I konkurrens med Facebook och Instagram lyckas inte Twitter värva lika många månatliga användare, men förra året hade man ändå en tillväxt på 4%. Därför är den senaste rapporten från finanschefen (CFO) Ned Segal förvånande. Enligt hans uttalanden på en konferens för investerare i november så tappar det sociala nätverket en tredjedel av sina användare årligen.

Förändringar i strategin

En av förklaringarna tros vara Twitters oförmåga att locka annonsörer. Under ett helt år har företagets reklamintäkter rasat, efter att annonsörer sett att investeringsvärdet är betydligt högre på exempelvis Facebook. Därför vill man nu lansera ett flertal åtgärder som syftar till att förbättra sina annons-produkter mot bland andra småföretag.

Som en åtgärd för att ändra på sina användares mönster vill Twitter satsa på att bli en tjänst för video och livestreaming. Det är inte första gången företaget investerar i något sådant. År 2015 lanserades Periscope med Twitter som ägare. Persicope är en app för smarta telefoner som var först med just livestreaming för vanliga användare. Efter det var Facebook snabba med att införa en liknande tjänst i sin app. År 2012 köpte Twitter företaget Vine och lanserade appen med samma namn året efter. Vine liknade Twitter mycket i idén om en begränsning i innehållet. I fallet med Vine bestod den begränsningen av videoklipp som kunde vara max sex sekunder långa. Appen blev snabbt ett forum för humoristiska klipp och ”att vinea” blev ett använt begrepp. Under hösten 2016 började Twitter plocka ner det sociala nätverket utan given förklaring. Appen Vine blev istället ”Vine-camera” som kan posta likadana sexsekunders klipp på Twitter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *