Twitter Light ska spara på användarnas datamängd

Nu lanserar Twitter en light-version av sin app till ett flertal länder på Google Play Store. Tanken med den nya appen är att vara ett alternativ för den som av olika anledningar behöver spara på sitt internetanvändande.

Användandet av mobila nätverk ökar kraftigt. Vi är ständigt uppkopplade med ansiktet tryckt mot skärmen på en smart telefon. De sociala medierna står för en stor del av internettrafiken. Många svenskar spenderar flera timmar varje dag vid appar som Facebook, Instagram och Twitter. Trenden hos telefonoperatörerna har blivit att erbjuda fria samtal och sms medan surfmängden är den stora kostnaden i abonnemanget. Det tog Telia vara på när man lanserade ett koncept med fri surf på sociala medier under april 2016.

Nu hakar Twitter på tåget för att locka till sig de användare som är måna om att hålla nere sin surfkostnad eller av annan anledning har begränsad tillgång till internetanslutning. Appen har testats i Filippinerna under en tvåmånaders testperiod. I fredags annonserades att den nu rullar ut till ytterligare 24 länder. Dessvärre får vi svenskar vänta ett tag till på mobilapplikationen. Twitter Light kom först ut som en app i webben på sajten mobile.twitter.com i april i år, och denna version är dock tillgänglig för alla.

Twitter Light har en mängd funktioner som ska spara på användarens minne och internetanvändning. Bland annat ska appen kunna spara tweets i cashminnet till att läsas utan internetanslutning. Den ska också kunna ladda innehåll mycket snabbare. Dessutom tar den endast upp 3MB av internminnet i telefonen vid nedladdning, att jämföra med ungefär det tiodubbla för standardversionen. En annan smart funktion är att den låter användaren välja vilka bilder och filmklipp som ska visas genom att klicka på dem. I standardversionen laddas dessa ner automatiskt i bakgrunden vilket svarar för mycket onödig dataanvändning.

På fem år, mellan 2010 och 2015, tiodubblade Twitter antalet månatliga användare. Men de senaste två åren har varit desto tuffare. Trots en svag kontinuerlig ökning av antalet användare kom nyligen en rapport om att en tredjedel av användarna lämnar det sociala nätverket varje år. Företaget står inför stora utmaningar i att behålla sina användare, och man har infört en rad nya funktioner som ska bidra till detta. Bland annat har man förenklat utseendet på inloggningssidan och satsat på en ny tjänst för livestreaming av video. Dessutom har en ny flik lagts till för nya upptäckter av samtalsämnen, personer och inlägg. Den nya Light appen kan vara en av lösningarna för att locka fler viktiga Android-användare. Hela 85% av tiden som användarna spenderar på Twitter är från en mobiltelefon, vilket gör denna målgrupp allra viktigast.

Dessa länder är först med att få den databesparande appen:

Asien: Bangladesh, Kazakhstan, Malaysia, Nepal, Thailand

Afrika: Nigeria, Sydafrika, Tunisien, Tanzania

Europa: Algeriet

Mellanöstern: Egypten, Israel, Serbien

Latinamerika: Bolivia, Brasilien, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Mexico, Panama, Peru, El Salvador, Venezuela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *